2017. február 24., péntek

Kedvenceim - gyerekkönyvek I.

Ezek azért fontosak, mert gyerekként szerettem meg őket.

Néha az álmomat is csak az érzésig tudom visszakaparni az emlékezetembe. Nem sikerül visszaidéznem, pontosan mi történt, és kikkel, csak intenzíven megélt fájdalmakra, félelmekre, boldogságokra emlékszem. Pont így vagyok a gyerekkori olvasmányaimmal is. Nincsenek sztorik, képek a lapokról a fejemben, csak a hangulat, hogy olvassák nekem, aztán meg már én magamnak, és körben összemosódik a szobakép.

Megszállottan gyűjtöm gyerekkorom kedves emlékű könyveit a gyerekeimnek.
Ajánlok most párat.

1. Bálint Ágnes: Szeleburdi család
Na, ezt rongyosra. Ebből tanultam meg felháborodni igazságtalan helyzeteken, és örülni a mások örömének.

2. Marék Veronika: Boribon (sorozat)
A lufison sírtam. De, mert vonzott ennek a szomorúságnak az újbóli megélése, sokszor újraolvastam. Annipannira akartam hasonlítani.

3. Marék Veronika: Kippkopp (sorozat)
A karácsonyi történetet szerettem legjobban. A habkarikát egyébként ki nem állhattam, csak Kippkopp miatt tömtem magamba karácsonykor.

4. Gazdag Erzsi: Mesebolt
Valahogy a lírával hadilábon álltam, nem nagyon szerettem a verseket. Lukáts Kató rajzait viszont nagyon, ezért ez a könyv is beragadt nekem.

5. Zdenek Miler, Eduard Petiska: Volt egyszer egy vakond
Százszor megkérdőjeleztem a realista stílusát (hogy lehet autója egy állatnak? miért van szüksége nadrágra? miért repül rakétával egy vakond?), de imádtam. Akárkitől kaptam emlékkönyvet, ebből rajzoltam neki.

6. Gianni Padoan: 366 és egy tucat mese (illusztrálta: Sandra Smith)
Nem lehetett kivárni a másnapot a következő mesével. Soha nem tartott egy évig a végigolvasása.

7. Szepes Mária: Pöttyös Panni (sorozat)
Az unokatesóim szoktattak rá. A nagymamánknál nyaranta kitakarítottuk az üres disznóólat, feldíszítettük krepp papírral, és ott bent olvastuk a PP sztorikat. Nem vicc, ültünk egymás mellett, olvastunk. És ez játéknak számított.

8. Grimm mesék (Haui József illusztrációival) (sorozat)
A legtöbbször kért esti mesék. Épp megfelelő hosszúságú szövegek, legalábbis gyerekként ezt gondoltam...

9-10. Varga Katalin: Mosó Masa mosodája; Gőgös Gúnár Gedeon
Megmagyarázhatatlan, hogy miért, de salátára lapozgattam őket. Tanszövegeknek szánták, és én mégis zabáltam a történeteket, a rigmusokat, a rajzokat. A nyolcvanas évek bájos lenyomatai ezek a könyvek.

11. J. M. Barrie: Peter Pan és Wendy (illusztrálta: Anne Grahame Johnstone)
A legszebb mesekönyvem volt. Ilyen finom, fátyolszerű lényeket csak ez a zseniális képességű nő tud rajzolni, és hozzá ez a gyönyörű történet! Beszippantott mindig.

12. A három amulett (ázsiai mesék)
A népmeséket amúgy is szerettem, főleg a tévében. Ez a könyv kedves volt, tele vicces mesékkel, még a kishúgom is ezen nőtt fel.

13. Kedvenc karácsonyi könyvem (szintén Anne Grahame Johnstone illusztrációival)
Az illusztrátornak köszönhetően hasonlóan nagy élmény, mint a Peter Pan.

14. Boldog karácsonyt Miki egér és barátai társaságában
Nem szívesen ajánlok Disney terméket a blogon, de ezzel kivételt teszek. Azért, mert emlékszem, mennyi boldog percet okozott gyerekként.

15. Richard Scarry: Tesz-Vesz Város (sorozat)
A böngészők őse. Plusz: a legszerethetőbb figurák. Néha csak azért lapoztuk végig, ha volt öt percünk, hogy gyorsan minden oldalon megtaláljuk a kukacot.

16. Claudia Zeff: Állatok (illusztrálta: Nick Price)
Szintén a mostani böngészőkre hajazó előd. (Vagy fordítva.) Nagyon sokat tanultam belőle, bár ez akkor se volt, ma se szempont. A mai napig jókedvűvé tesz ez a képeskönyv.

17. Szutyejev: Vidám mesék
Egy sokat  szidott szerző és illusztrátor zseniális gyerekkönyve ez. Szerintem ma is must-have.

18. Marie-Claude Monchaux: A sehány éves kislány
Ez valami nagyon különleges, a felnőtt világba vezető könyv volt a szememben. Már-már titokban olvasandó gyönyörűség.

Mutatóba néhány, a gyerekek rakták össze

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése