2013. december 16., hétfő

Karácsonyi kedvencek

A téma megúszhatatlan, ne meneküljetek.

Ma reggel jutott eszembe. Hogy lehet az, hogy én még nem írtam meg, mik a karácsonyi kedvenceim? Hiszen ezt minden valamirevaló blogger felsorakoztatja. Ez egy olyan típusú kérdés, amin merengeni szoktak, amivel szabályt tudnak felrúgni, amit, ha megtagadnak is, identitást faragnak rendesen. Nem fogok hazudni: azért készítem ezt a bejegyzést, mert fontos nekem ez a hangulat. Remélem, egyik-másik kultúrtermékhez kedvet kaptok a bejegyzés által. 

1. Kaláka: Szabad-e bejönni ide betlehemmel? (1987)

Nálunk elmaradhatatlan karácsonyi kellék ez az album, és a hozzá tartozó könyvecske. Már gyerekként is rongyosra hallgattuk a kazettát, emlékszem az összes hangra, a rímekre, hogy melyik szám után melyik következik. Távol a giccsfaktortól, közel a szívemhez - ott laknak ezek a zenék. Minden korosztálynak ajánlom, melegen.


2. Szalóki Ági: Öröme az égnek, ünnepe a földnek (2012)

Megosztó album. Mi annyira szeretjük, hogy a tavaly karácsonyra kapott cédé egész évben a kocsi lejátszójában forgott, kétévesünk képtelen lekattanni róla. Ő a Regölést kedveli leginkább, én a harmadik és a tizennegyedik számot, meg a folyton besomfordáló jazz-dallamokat, a férjem pedig azt, ha néha mást is hallgatunk...



3. A Názáreti Jézus (film, 1977-ből)

Szeretem Zeffirelli munkáit, középiskolában még videóra is vettem párat, a húgom talán a mai napig nézi a Rómeó és Júliát az öreg vhs-en. A Jézus életéről szóló filmek régebben must have karácsonyi darabok voltak, ma már felváltotta őket a Reszkessetek-trilógia. Nem véres az én ragaszkodásom, nem elvből teszem, nem tocsogok kultúrsznob ragacsban: egyszerűen csak szeretem ezeket a filmeket. S ha már karácsony, talán újra fogom nézni ezt is. 

4. Segítség, karácsony! (film, 1994-ből)

Persze azért nekem is megvan a kedvenc karácsonyi-amerikai filmem (ez már amúgy is külön kategória, igaz-e?). A húgommal (igen, szeretünk együtt tévézni) bármikor kaphatók vagyunk erre a szemtelen kis szösszenetre, és senkit se tévesszen meg a semmitmondó cím, üdítő kis színfolt ez a nagy karácsonyi filmpalettán.  Meg hát Juliette Lewist én nagyon bírom. 


 
 Ez csak egy bemutató, s csak angolul.

5. Vers Karácsony 2002 - Mai magyar költők karácsonyi ajándéka 

Az évek alatt hozzámnőtt ez a kötet. Írtam  belőle már szemináriumi dolgozatot, nyelvészetit és irodalmit egyaránt. Szeretem a szavait, a kedvezni nem akarását. Ha eleged van az elcsépelt karácsonyi idézetekből, ez egy kincsesbánya lesz számodra. 

"Elnyúló éjek: tánc, mozi,
ivás, egészen hajnálig.
Aztán reggel. Aztán megint.
Századjára sem változik.
A Könnyű Szív beszél - magának.
Mindvégig vértelen marad.
"Hiszen nekem sem egyszerű.
Honnan vegyem a súlyokat?" 

(Karafiáth Orsolya: Bármi és a Könnyű szív)


6. Kippkopp karácsonya 

Gyerekkoromból, boldog nosztalgiával. Valahogy nem bánt, hogy szoci, hogy túl vonalas. Szeretem, ezért reklámozom.



Ha van kedvetek, ajánljatok ti is karácsonyi remekműveket, nagyon szívesen vennék minden ötletet! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése